Nederlandse kepie voor hoofdofficieren en mobilisatie lepeltje en een US waterzak.

Deze laatste aanwinst van het jaar 2015 het jaar waarin het museum de deur heeft gesloten is een mooie aanvulling op de aanwinst van april 2015.(link onderaan dit bericht)  Van de familie Verberne heb ik toen het zwarte gala uniform gekregen echter zonder hoofddeksel de zgn. kepie. Bij het speuren naar iets anders is de heer Verberne de kepie in de originele doos weer tegengekomen. Inmiddels had ik al een paar zgn. bottines (galaschoenen) opgespoord en nu is het hele uniform compleet. Zodra ik tijd heb zal ik een pop aankleden met het uniform van D. Wildeboer en een foto toevoegen.

De aanwinst van december bestaat uit 4 delen, de Zwarte kepie in doos, een theelepeltje van het korps motordienst, een lichtkogel of starthuls, en een US canvas waterzak.

totaal aanwinstdecember 2015 web

De hele aanwinst.

Als eerste de kepie van een hoofdofficier infanterie voor het gekleede tenue/gala in de rang van Majoor/Kolonel. Dit mooie kledingstuk werd door de eigenaar uit eigen middelen betaald en dus privé aangeschaft. De kepie is gemaakt door Hassing in Amersfoort, dit was een van de grotere leveranciers in Nederland voor buitenmodel uniformen. De hoedendoos is voorzien van een etket van Maison Jordi wat weer een van de grotere verkooppunten in het westen van het land was.

Kepie hoofofficier deksel etiket Jordi

Kepie hoofofficier voorzijde web

Kepie hoofofficier zijkant web

Kepie hoofofficier binnenkant totaal web

Een mooie completering bij het uniform.

patroon en lepeltje totaal web

Nog een paar souvenirs een messing huls welke als lichtkogelpatroon is gebruikt of mogelijk als startpatroon om een vliegtuigmotor te starten. het lepelje is voorzien van het wieltje en wat aangeeft dat deze van het korps motordienst is geweest. Dit soort souvenir lepeltjes werden veel verkocht tijdens de mobilisatie en werden als kadootje gegeven aan de vriendin, vrouw of ouders. Er waren allerlei soorten te koop en ze werden ook wel verzameld destijds.

patroon en lepeltje merk lepel web

Nederlandse kwaliteit

patroon en lepeltje merk patroon web

De huls van onderen gezien, het slaghoedje is voorzien van een markering C.Paris? Info van harte welkom.

US waterzak in gebruik web

Na de oorlog dankbaar gebruikt als waterzak tijdens het kamperen een originele Amerikaanse waterzak.

US waterzak voor web

Praktisch in gebruik en opvouwbaar.

US waterzak bodem web

Tenslotte de link naar de aanwinst van April dit jaar waar de rest van het uniform en ander materiaal op te zien is.

Met hartelijke dank aan de familie Verberne.