Het Duitse kanon de Flak (Flieger Luft Abwehr Kanone) 88 mm.

Het Duitse kanon de Flak (Flieger Abwehr Kanone) 88 mm. is één van de meest legendarische kanonnen uit de tweede wereldoorlog. Oorspronkelijk ontwikkeld als luchtafweer kanon, maar al snel bleek het ook uitstekend bruikbaar te zijn als anti tank kanon en werd als zodanig ook ingezet op gronddoelen. Het kanon dat het Achterhoeks Museum 1940-1945 aan haar collectie kan toevoegen is het type 88 mm. Flak 36.

Vanaf 1-7-1944 werd in de omgeving van Lonneker(Enschede) de batterij B(Bertha) opgesteld. De eenheid bestond uit 6 stuks Flak 88 mm. kanonnen. Deze luchtdoelbatterij was ondermeer belast met de verdediging van vliegbasis Twente. Op 1-4-1945 werd het stuk door leden van de derde gemengde Flak afdeling 155 (v) (Reichs Arbeits Dienst) nabij hun luchtdoelbatterij aan de Landweerweg te Lonneker achtergelaten.

Na de bevrijding werd het stuk in opdracht van de Britse autoriteiten van het vliegveld overgebracht naar het Zuidkamp van de vliegbasis Twente. Het stuk heeft daar tot aan de overplaatsing naar het Achterhoeks Museum 1940-1945 te Hengelo Gld. altijd gestaan.

Flak_88_vliegveld_Twenthe