Maandag 23 maart

aanvang 20 uur Partycentrum Langeler Spalstraat 5 Hengelo Gld.

Manna/Chowhound; 70 jaar geleden.

Hans Onderwater, vicevoorzitter van de Documentatiegroep ’40-’45, bestuurslid van het Oorlogs- en Verzetsmuseum te Rotterdam en schrijver van 25 boeken over de 2e wereldoorlog zal een buitengewoon interessante avond verzorgen over de voedseldroppings en  voedselcolonne in 1945. Zijn presentatie bevat zelden geziene aangrijpende foto’s over de eerste humanitaire missie in de geschiedenis van de militaire luchtvaart.

Lancasters boven Terbregge 575

Na de geallieerde nederlaag rond Arnhem en de Duitse repressie als resultaat brak een bange tijd aan voor de bevolking in het westen van het nog bezette deel van Nederland. Op bevel van de bezetter mochten er geen treinen gebruikt worden voor voedseltransport naar de grote steden. Tot overmaat van ramp kwam er een koude winter waarin vooral het armere deel van de stadelingen ernstig in de problemen raakte. Geen geld voor de zwarte markt, vader bij een razzia weggesleept naar Duitsland, geen gas, elektriciteit of water,  kortom er wachtte een gitzwarte toekomst.

Faust vrachtwagenladen vliegtuig Manna

Pas in januari 1945 werden de eerste maatregelen genomen om de leed te verlichten. Ondanks Duitse tegenstand konden drie Zweedse schepen in Delfzijl voorraden aanvoeren, waardoor het wittebrood kon worden gebakken en margarine kon worden verstrekt. Een druppel op een gloeiende plaat maar ook een glimp van hoop. De ellende en de honger, de vervuiling en de wanhoop hield hiermee niet op Door aanhoudende smeekbeden van de Nederlandse regering en koningin Wilhelmina In april 1945 kreeg de Britse Air Commodore Andrew Geddes bevel van Eisenhower om een plan te maken West Nederland  de lucht van voedsel te voorzien. Met de bommenwerpers werkloos aan de grond; Duitsland was immers vrijwel met de grond gelijk gemaakt, besloot Geddes lancasters en Vliegende Forten in te zetten voor een humanitair bombardement; de voedseldroppings.

Manna vliegtuigen boven Terbregge 575

Na onderhandelingen tussen de Geallieerden en de bezetter in Achterveld op 28 en 30 april, werd op 29 april een begin gemaakt met Operatie Manna, de Britse voedseldroppings; op 1 mei de dag waarop de overeenkomst van kracht werd, voegden de B17 bommenwerpers van de Amerikanen zich met Operatie Chowhound bij de Lancasters. Ook begon vanaf Wageningseweg tussen Wageningen en de Grebbeberg een transport met de naam Faust over de weg door Canadese militaire chauffeurs, die in Rhenen hun wagens overdroegen     aan Nederlandse burgers. Operatie Manna duurde van 28 april tot 8 mei, Chowhound 1 tot 8 mei en Faust van 1 tot 10 mei 1945.

Locatie en aanvangstijden :

De lezingen zijn voor de vrienden van het Achterhoeks Museum 1940-1945 op vertoon van

de vriendenpas gratis toegankelijk.

Introducees en verdere belangstellenden betalen € 5,- entree incl. koffie of thee.

Alle lezingen worden gehouden in Partycentrum Langeler Spalstraat 5 Hengelo Gld. (Bronckhorst)

Zaal open 19.30 uur aanvang van de lezingen 20.00 uur verwacht einde ca. 22.30 uur.

Reserveren is niet nodig.