"Een kist vol oorlogsverhalen"

Lezing op 2 april

't Onderschoer, het dorpshuis van Barchem

Beukenlaan 1, aanvang 14.00 uur.

Een lezing door Jean Kreunen directeur van het Achterhoeks Museum 1940-1945 in Hengelo Gld. die als 12 jarige jongen en geboren ver na de oorlog geïnteresseerd raakte in de geschiedenis van de tweede wereldoorlog.

Het verzamelen van originele objecten uit de periode 1933 -1945 heeft hem sindsdien in de greep gehouden en dat resulteerde in 2006 in een officieel geregistreerd museum.

Jean zal tijdens de lezing vertellen hoe zijn eerste kennismaking met oorlogsspullen heeft plaatsgevonden. Daarna neemt hij met behulp van allerlei voorwerpen en documenten iedereen mee naar de oorlogsjaren.

Indrukwekkende achtergrondverhalen en leuke anekdotes over de gekste dingen uit zijn grote verzameling. Hoeveel vasthoudendheid er soms nodig was om bepaalde goederen voor de collectie te bemachtigen, maar ook de toevalstreffers en bijna wonderen hoe hij de spullen opspoorde. Diverse onderwerpen zullen de revue passeren zoals: mobilisatie 1940, Jodenvervolging, dagelijks leven, verzet, luchtoorlog en bevrijding.

De bevlogenheid met zijn levenswerk straalt er vanaf en hij zal op een prettige wijze informatie over de oorlogsjaren overdragen aan de toehoorders.

Jean nodigt iedereen uit die nog iets uit de tweede wereldoorlog heeft, en waarvan ze zelf niet weten wat het is, dat naar de lezing mee te brengen. Hij is graag bereid om te kijken of hij er meer over kan vertellen.

Iedereen is welkom en GRATIS entree.