Mini propaganda kerstballen uit Hitler Duitsland
kerstballen mini in doos bew

Het is december en laat ik nu vanmorgen op een markt in Duitsland 2 doosjes met heel bijzondere mini kerstballen vinden uit de periode 1933-1945. De propagandamachine stond nooit stil in het Duitsland onder dictator Adolf Hitler.

Zelfs Kerstmis wat we algemeen kennen als het feest van de vrede en bezinning werd door de Duitse propanda gebruikt om de symboliek van het NAZI Duitsland uit te dragen.

kerstballen mini assortie bew
Een overzicht van het assortiment van de mini kerstballen. Het is op de foto niet goed te zien maar deze mini kerstballen zijn maar ca. 3 cm doorsnede.
kerstballen mini  adelaar en 6kant
Linksonder een variant met de Duitse adelaar met hakenkruis er op.
kerstballen mini sieg heil en SS
Zelfs een kerstbal met het opschrift "Sieg Heil"en een met de runetekens van de SS (Schutz Staffel)

De rood-wit-zwarte kleuren staan symbool voor de kleuren van de Reichs Kriegs fahne (vlag).

De kerstballen zijn van glas geblazen en hebben een metalen ophangringetje. Bijzondere aanwinsten die we vandaag ook al in het museum hebben opgehangen.