Zaterdag 3 oktober 2015 mocht ik op pad met de 90 jarige verzetsdame Mia Lelivelt uit Lichtenvoorde.

Foto kruispunt met tekst 575

Een nieuw evenement om herdenken centraal te stellen in de opmaat naar de 75 jarige bevrijding van het zuiden in 2019. In het kader van de toekomstige samenweking tussen het Achterhoeks Museum 1940-1945 en oorlogsmuseum Overloon. We hebben de vraag gekregen of wij nog een ooggetuige uit de Achterhoek zouden weten die tijdens crossroads een verhaal zou kunnen vertellen. We dachten toen direct aan Mia Lelivelt en we hebben er een hele leuke dag van gemaakt.

Mia Lelivelt met Jeep Overloon 575

Mia komt op de film in Brabant

Mia lelivelt in rolstoel in de zaal 575

Klaar voor het optreden op het podium.

Mia Lelivelt aan tafel 575

Een prachtig helder verhaal over de onderduikers in hun huis en de arrestatie van haar vader die door de Duitsers gefussileerd is in 1944. Mia was toen 15 jaar en zorgde er voor dat de twee niet ontdekte vliegeniers goed weg konden komen.

Mia Lelivelt met Erik van den Dungen Crossroads 575

Erik van den Dungen bedankt Mia hartelijk met een bos mooie bloemen.

Mia Lelivelt voor Escape plaquette 575

De bronzen plaquette van de Escape of Pilotenhulplijn in het museum is door een goede vrendin van Mia gemaakt en die wilde ze graag even zien. Daarna ging het weer richting de Achterhoek en we hebben een prachtige dag gehad met zijn beiden.