Unieke Short Stirling foto’s gevonden op Ebay.

Onze medewerker Jim Kreunen heeft bij een zoektocht naar foto’s uit de oorlog op Ebay een geweldige vondst gedaan. Hij werd ineens geconfronteerd met de kenletters LS-U van de Short Stirling welke in september 1941 in Hengelo Gld. is gecrashed. gelukkig heb ik het lot kunnen verwerven.
Short-Stirling 1
Een paar kijkjes in het lot foto's

Short-Stirling 2

Short-Stirling 3
Short-Stirling 4

In het museum is de crash van deze 4 motorige bommenwerper en de ontsnapping van de bemanning één van de grote onderwerpen. Om dan nu na ruim 70 jaar nog een lotje originele foto’s van die crash te vinden is natuurlijk fantastisch. De foto’s zaten in een groot lot foto’s van een Duitse Luftwaffe soldaat die in de oorlog in Nederland is geweest. Er zitten nog meerdere foto’s met een typische Nederlandse omgeving bij.

short-stirling-kenletters-met-tekst
De mooi herkenbare ken letters van de Hengelose Short Stirling.

Hij heeft blijkbaar in 1941 ook een bezoek aan de gecrashte Short Stirling bommenwerper in Hengelo gebracht en een serie foto’s geschoten.

De crash van dit voor de Duitse bezetter buitengewoon interessante vliegtuig was toen spectaculair en vele Duitse soldaten uit de wijde regio kwamen het toestel bekijken.

short-stirling-cockpit-met-tekst
short-stirling-cockpit-rechts-met-tekst
short-stirling-motor-met-tekst
short-stirling-op-romp-met-tekst
Op de voorgrond de door de Duitse soldaten ogeblazen rubberboot welke bij een crash op zee gebruikt kon worden om te overleven.
short-stirling-op-vleugel-met-tekst
short-stirlingstaart-met-tekst

We hebben in het museum nog meer bijzonder materiaal over deze crash. Het toestel is later ontmanteld en over de weg vervoerd naar Zutphen en vandaar per boot naar het Zerlege betrieb in Utrecht gebracht. Het toestel is daar technisch onderzocht en daarna verschroot.

Kom een keer kijken in het museum.