Houten bord Politieke Opsporingsdienst (POD)

POD Doesburg  voorzijde bewerkt

De Politieke Opsporingsdienst (instantie van het Militair Gezag ) was in februari 1945 in het leven geroepen voor het opsporen en onderzoek doen naar ‘foute elementen' in de Nederlandse samenleving gedurende de Duitse bezetting.

Dit waren onder meer NSB’ers en leden van mantelorganisaties van de NSB, Nederlandse SS’ers en vrijwilligers in Duitse dienst en verraders van ondergedoken personen zoals joden en verzetsstrijders. De POD begon met deze taak in februari 1945; vanaf 1 maart 1946 zetten de PRA’s Politieke Recherche Afdelingen de werkzaamheden voort.

POD Doesburg achterzijde bewerkt

Op de achterzijde is nog even genoteerd waar het bord van was.

POD Doesburg opschrift bewerkt

Meipoortstraat W 30-er j bew

Op de ansichtkaart uit circa 1930 staat het pand rechts op de voorgrond.

Nummer 17 was de opgang naar een bovenwoning en nr. 19 was de winkel van makelaar Slijkhuis. De man was lid van de N.S.B. en we mogen aannemen dat zijn pand na 16 april 1945 is geconfisqueerd. Het heeft tot juli 1946 dienst gedaan als onderkomen van de P.O.D. De post voor de POD kwam binnen via het politiebureau aan de Roggestraat 9-11. Er waren drie personen verantwoordelijk voor de dienst: de heren Bosch (hoofdagent), Kerkkamp (stadsbaas) en Geerlings (onderwijzer lagere school).

Meipoortstraat 17-19 Doesburg in 1954 bew

Nog een foto van het pand na de oorlog (na een verbouwing) in 1954.

Bronnen;

R. Rabelink Museum de Roode Toren Doesburg