Is dit de pilotenoveral van Opa?

Op woensdag 30 december 2009 was het een bijzonder moment voor de zoon en kleinzonen van Captain Wallace-Tarry. Deze in september 1941 bij Hengelo  Gld. gecrashte piloot, liet op de vlucht zijn overal achter bij melkrijder Gert Denkers in de haverkist.

Wallace_Tarry_30-12-2009_4

De familieleden werden nu jaren later geconfronteerd met de originele thermische overal van hun vader en opa. Jean Kreunen vertelde hen in geuren en kleuren het bijzondere verhaal van de viermotorige Engelse bommenwerper en haar bemanning. Uiteindelijk werd de hele acht- koppige bemanning in 1941 gearresteerd door de Duitse bezetter. Voor een aantal burgers die de navigator Richard Pape en engineer Jock Moir hadden geholpen tijdens de vlucht liep het helemaal verkeerd af. In Toldijk werden boer Besselink en leraar Agterkamp door verraad opgepakt voor hulp aan Engelse vliegers.  In november 1941 werden zij met nog twee verzetsmensen uit het westen van Nederland gefusilleerd in de duinen bij Bloemendaal.

De viermotorige bommenwerper van het type Short Stirling was destijds van grote waarde voor de Duitse bezetter en is in onderdelen via Hengelo Gld. en Zutphen over de IJssel naar Utrecht vervoerd. De Duitse Luftwaffe (Luchtmacht) heeft er destijds veel van opgestoken. Philip Tarry de jongste zoon liet ook het originele logboek en emblemen van zijn vader zien. Zijn moeder kan er op dit moment echter nog geen afstand van doen. Philip wilde dit na het zien van de collectie echter wel gaan bespreken met zijn moeder en broers. Het logboek is uiteraard door Jean Kreunen bestudeerd en het heeft al weer nieuwe informatie opgeleverd die binnenkort in het museum verwerkt gaat worden. Philip Tarry is het museum door de website op het spoor gekomen en zo kwam, na diverse mailberichten het contact tot stand. De familie Tarry komt in de zomer terug en dan gaan ze, onder leiding van Jean, een toer door de omgeving maken en de plaatsen van captain Wallace- Tarry in de oorlog bezoeken.