In het 70 jarig bevrijdingsjaar extra aandacht voor bevrijdings gerelateerde objecten

De nationale feestrok.

De Amsterdamse verzetsheldin A.M. (Mies) Boissevain-van Lennep bedacht kort na de Tweede Wereldoorlog de nationale feestrok, als symbool van de wederopbouw en het zelfbewustzijn van de vrouw. Een feestrok bestond uit verschillende lapjes (patchwork) en diende gedragen te worden bij nationale feestdagen en andere belangrijke gebeurtenissen. Het laat zich denken dat in de meeste rokken de kleuren rood, wit, blauw en oranje overheersten.

Het idee voor de feestrok was gebaseerd op de motto's: 'eenheid in veelheid, nieuw uit oud, opbouw uit afbraak' en 'één dracht maakt eendracht'. Vrouwen werden opgeroepen een rok samen te stellen en deze te laten registreren bij het Nationaal Instituut (thans Internationaal Informatiecentrum en Archief voor de Vrouwenbeweging). Er werd zelfs een Lied van de Nationale Feestrok gecomponeerd, waarvan de eerste regel luidde: 'Vlecht in uw rok het patroon van uw leven'. Ca. 4000 rokken werden geregistreerd, maar er zijn er aanzienlijk meer gemaakt in de periode 1945-1950. Bij het vijftigjarig regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina vond op 2 september 1948 in Amsterdam het rokkendéfilé plaats, waar duizenden vrouwen aan meededen. De versie die u hier ziet is een rok welke we gekregen hebben van het Leger des Heils Zutphen. De rok zat daar een keer tussen een partij kleding en heeft een hele tijd in de winkel in Zutphen gehangen. Een van onze medewerkers zag dat een keer en attendeerde de medewerkers er op dat het een bijzonder kledingstuk was en dat het museum in Hengelo er zeker in geïnteresseerd zou zijn. Een hele tijd later hebben wij de jurk gekregen en kunnen u nog een keer het verhaal achter deze jurken vertellen.

feestrok Apeldoorn voorzijde 575

Voorzijde

feestrok Apeldoorn achterzijde 575

De jurk komt uit Apeldoorn en is zeer waarschijnlijk door mevrouw M.Schut gemaakt.

feestrok Apeldoorn bevrijd 17 april 575

feestrok Apeldoorn M. Schut maakster 575

Leuk detail is dat alle namen van de kinderen van Koningin Juliana en Prins Bernhard erop geborduurd zijn wat in Apeldoorn natuurlijk niet zo gek is.

feestrok Apeldoorn beatrik 575

feestrok Apeldoorn Irene 575

feestrok Apeldoorn margriet 575

feestrok Apeldoorn Marijke 575

Getuige de officiële stempel is de rok destijds geregistreerd.

feestrok Apeldoorn stempel 575

Schenking: Leger des Heils Zutphen.