Veteranencafé Bronckhorst (van 22-11-2011 tot 1-12-2015)

Veteranencafe oktober 2015 web

Op voorspraak van Indië veteraan J. Groot Roessink heeft het Achterhoeks Museum 40-45 het museumcafé als ontmoetingsplek aangeboden. Na een geslaagde aftrap op 22-11- 2011 is er vanaf dat moment hele jaar door gelegenheid geweest voor alle veteranen uit de gemeente Bronckhorst en omstreken om samen te komen.

totaal museumcafe bew

Na de eerste editie hadden zich al meerdere nieuwe veteranen aangemeld variërend van Indië veteranen via Korea en Nieuw Guinea tot en met Unifill veteranen uit de jaren ’90. Het veteranencafé Bronckhorst werd de ontmoetingsplek voor veteranen, waar ze elkaar in een ongedwongen sfeer konden ontmoeten en van gedachten konden wisselen.

Veteranen waren iedere eerste dinsdag van de maand van harte welkom tussen 14 tot 17 uur in het Achterhoeks Museum 1940-1945 Marktstraat 6 in Hengelo Gld. Onze vrijwilligsters Martina en Hermien, en later ook Klaas die eerst zelf als veteraan kwam, ontvingen de mannen graag en regelmatig kwamen er ook vrouwen mee. De eerste kop koffie/thee werd hen aangeboden door het Achterhoeks Museum 40-45.

goede gesprekken met elkaar bew

Expositie Onze jongens in Nederlands-Indië, het vergeten leger.

Voorzijde Indie webformaat

Deze thema expositie was in 2011 de aanleiding tot het initieren van het veteranencafé. In gesprekken met diverse Nederlands-Indië veteranen bleek de behoefte aan een plek om samen te komen en tijdens de opening van die exposiie heb ik het veteranencafé Bronckhorst een plek gegeven.

veteranen met Indië expo poster er achter 575

De veteranen met op de achtergrond het promotiebord van de expositie.

expo onze jongens in Nederlands Indië kreeg veel aandacht bew

Vaak liepen de bezoekers van het veteranencafé even het museum in om te kijken.

herinneringen ophalen in het museum bew

Regelmatig kwamen er allerlei onderwerpen ter sprake in het museum bij het zien van de voorwerpen.

Veteranendag Bronckhorst 2015

Vanuit ons veteranencafé werd het initiatief geboren voor een Bronckhorster veteranendag en die werd in 2015 voor het eerst door de gemeente georganiseerd. Het was een mooie middag waar de waarnemend Burgemeester Huijbregts-Schiedon haar rol uitstekend invulde als gastvrouw namens de gemeente Bronckhorst. De gemeente had alle veteranen uit de gemeente uitgenodigd en daar waren ook veel jongeren bij. Persoonlijk heb ik daar nog een toespraak mogen houden wat ik als niet militair toch wel als bijzonder heb ervaren.

Veterenendag Bronckhorst 2015 575

Aan alles komt een eind, de laatste keet op dinsdag 1-12-2015.

1 12 2015 laatste keer veteranencafe Groot Roessink web

De laaste keer veteranencafé met de heer en mevr. Groot Roessink (rechts) en Theo Masselink voorzitter van Indié Veteranen Oost Nederland.

1 12 2015 laatste keer veteranencafe links web

De laatste keer "sterke" verhalen vertellen in Hengelo Gld.

1 12 2015 laatste keer veteranencafe midden web

Gastheer Klaas loopt even de presentielijst na.

Op 1  december 2015 hebben we met een grote groep veteranen onze laatste middag gehouden in het café van het Achterhoeks Museum 1940-1945. Als dank voor de 4 jaar kreeg ik van Jan Groot Roessink een boekenbon wat natuurlijk niet nodig was, de grootste waardering waren voor mij de tranen in de ogen van een paar veteranen van over de 80 jaar toen ze mij persoonlijk  bedankten. Gelukkig ben ik er in geslaagd om voor deze mannen een nieuw geschikte onderkomen te vinden en wel bij de stichting veteranen Oost Nederland aan de Terborgseweg in Doetinchem. Onze gastvrouwen Martina, Hermien en gastheer Klaas gaan mee over en zullen in Doetinchem op dezelfde prettige wijze het veteranencafé voortzetten. Opnieuw maandelijks op de eerste dinsdagmiddag van de maand.

De nieuwe locatie is:

Stichting Veteranen Oost Nederland
Terborgseweg 79
7001 GP Doetinchem
Tel: 06-25284470 (tijdens openingstijden)

Ik hoop dat ze in Doetinchem met zijn allen nog jarenlang kameraadschap mogen delen en kom zeker nog een keer aan voor een bakje koffie.

Met vriendelijke groeten,

Jean Kreunen