Gelderse museum dag 2015, tussen droom en daad.

Banner 468 x 60

Al vanaf de eerste keer hebben wij deelgenomen aan dit leuke evenement. Het belangrijkste doel is om kinderen t/m 12 jaar te interesseren in één van de vele prachtige en boeiende musea in Gelderland. Jaarlijks is er een leuk thema waaraan de musea ieder op hun eigen manier invulling kunnen geven. Dit jaar is het thema: "tussen droom en daad", en dat is ons museum precies op het lijf geschreven. Exact veertig jaar geleden vond de oprichter van het museum twee helmen uit oorlog op de schuurzolder. Hij wist toen niet wat het voor helmen waren en vroeg zijn opa of die het wist. Opa wist een prachtig verhaal te vertellen bij een van de helmen en de belangstelling was gewekt. Na de hele dag soldaatje gespeeld te hebben wist de jonge verzamelaar die dag er nog een derde helm bij te ruilen en zo is de collectie van start gegaan. Op 24 oktober open van 11.00 tot 17.00 uur met o.a kinder schminken en speurtochten met een leuke verassing.

geldersemuseumdag logo

Droom van deze 12 jarige jongen was om ooit nog eens een eigen oorlogsmuseum te hebben. Over de jaren heen verzamelde hij stug door en begon al kleine tentoonstellingen te verzorgen in bibliotheken en zelfs in het gemeentehuis van Hengelo Gld. De collectie groeide maar door en in 2001 werd het Achterhoeks Museum 1940-1945 geopend. Het bijzondere is dat het weer op dezelfde plek was waar hij de eerste twee helmen had gevonden. Een geweldig team van 25 vrijwilligers maakte het mogelijk om het museum 14 jaar lang in Hengelo open te houden voor bezoekers. Dit jaar kwam er een prachtig aanbod vanuit het grootste oorlogsmuseum van Nederland in Overloon, zij wilden de collectie uit Hengelo Gld. graag in Overloon hebben. Een jongensdroom die al grotendeels gelukt was werd nog echter en de collectie kan vanaf 2016 jaarlijks door meer dan 100.000 mensen bekeken worden. De droom is uitgekomen en is een hele echte daad geworden.

Banner 468 x 60