Ogen van de oorlog

portret Peter Molthoff 5

Het portret van Peter Molthoff met het bontjasje uit onze collectie wat hij in Kamp Vught in januari 1943 van een Joodse vrouw kreeg die in de Kleiderkammer werkte.

Vandaag 11-5-2012 is in Nationaal Monument Kamp Vught een nieuwe expositie

Geopend met de titel: “Ogen van de oorlog”

28 bijzondere portretten van ex-kampgevangenen die allemaal in de oorlog in kamp Vught hebben gezeten. Fotograaf Rogier Fokke heeft ze op een indrukwekkende wijze vereeuwigd. Naast de persoonlijke portretten is een voorwerp of een beeld van iets te zien wat voor de geportretteerde persoon een bijzondere betekenis heeft gehad tijdens of na het verblijf in Kamp Vught.

De betrokkenheid van het Achterhoeks Museum 40-45 is het bontjasje van Peter Molthoff wat zich in onze collectie bevind. We hebben het jasje aan de fotograaf beschikbaar gesteld. Al met al een indrukwekkend beeld gezien door ogen van de oorlog. Te bezichtigen tot en met 9 september 2012 in NM Kamp Vught.

intervieuw met ooggetuigen en fotograaf 1
Een journalist hield een paar intervieuws met enkele van de geportretteerden en Rogier Fokke.
voor onthulling 2

De symbolische opening

tijdens onthulling 3

De opening door mevrouw Hebe Kohlbrugge (1914), Fotograag Rogier Fokke en Jeroen van den Eijnde directeur van NM Kamp Vught.

na onthulling spandoek 4

Haar portret is onthuld. Ze is bijna 98 jaar!!

impressie expo 6

Een impressie van de expositie.

Alle genodigden konden voor een vriendenprijs het bij de expositie behorende boek aanschaffen en dat heb ik natuurlijk gedaan en gelijk door de fotograaf Rogier Fokke en natuurlijk door Peter Molthoff laten signeren.

Peter molthoff signeert het boek 7