Jean Kreunen brengt twee unieke lezingen over de oorlog: Een kist vol bijzondere oorlogsverhalen en een lezing over het unieke verhaal van de Short Stirling bommenwerper N 6045 U gecrashed op 8 september 1941.

Lezing 1. (Duur variabel en aan te passen. Normaal meestal 2 x 45 minuten)

Een kist vol bijzondere oorlogsverhalen.

Een lezing door Jean Kreunen oud directeur van het Achterhoeks Museum 1940-1945 in Hengelo Gld. en bestuurslid van Oorlogsmuseum Overloon en vooral een geboren verhalen verteller. Hij vond als 12 jarige jongen twee militaire helmen op de schuurzolder en raakte geïnteresseerd in de geschiedenis van de tweede wereldoorlog.

Het verzamelen van originele objecten uit de periode 1933 -1945 heeft hem sindsdien in de greep gehouden en dat resulteerde in 2006 in een officieel geregistreerd museum in Hengelo Gld.

Jean zal tijdens de lezing vertellen hoe zijn eerste kennismaking met oorlogsspullen heeft plaatsgevonden. Daarna neemt hij met behulp van allerlei voorwerpen en documenten ondersteund met een fotopresentatie iedereen mee terug naar de oorlogsjaren.

Indrukwekkende achtergrondverhalen en leuke anekdotes over de gekste dingen uit zijn grote verzameling. Hoeveel vasthoudendheid er soms nodig was om bepaalde goederen voor de collectie te bemachtigen, maar ook de toevalstreffers en bijna wonderen hoe hij de spullen opspoorde.

Diverse onderwerpen zullen de revue passeren zoals: mobilisatie 1940, Jodenvervolging, dagelijks leven, verzet, luchtoorlog en bevrijding.

De bevlogenheid met zijn levenswerk straalt er vanaf en hij zal op een prettige wijze informatie over de oorlogsjaren overdragen aan de toehoorders.

Jean nodigt iedereen uit die nog iets uit de tweede wereldoorlog heeft, en waarvan ze zelf niet weten wat het is, dat naar de lezing mee te brengen.

Hij is graag bereid om te kijken of hij er meer over kan vertellen.

Lezing 2. ( Ca. anderhalf tot 2 uur plus een pauze)

Het unieke verhaal van de Short Stirling bommenwerper N 6045 U gecrashed op 8 september 1941.

Op 7 september 1941 stegen vanaf de basis Wyton in Engeland zeven zware bommenwerpers op van het type Short Stirling. Het doel was die nacht een bunker in Berlijn. Op de terugweg werd een toestel gevangen in de zoeklichten en geraakt door luchtafweer geschut van de Duitsers.

Het gevolg was dat ze uiteindelijk op 8 september 1941 een noodlanding moesten maken in de buurt van Hengelo Gld. De bemanning sloeg op de vlucht en binnen 24 uur hadden de Duitsers 6 van de 8 man opgepakt.

Richard Pape de navigator en Jock Moir de engineer, wisten uit handen van de Duitsers te blijven en konden na drie dagen rond zwerven onderdak krijgen bij boer Besselink in Toldijk. Met hulp van een buurman wisten ze tot in Leiden te komen waar ze alsnog werden gearresteerd. De verzetsmensen die hulp hadden geboden werden opgepakt en dat liep voor een aantal van hen niet goed af.

Het vliegtuig dat in een uitzonderlijk goede conditie was werd door de Duitsers ontmanteld en vanuit Hengelo op transport gezet naar Utrecht. Van die reis is uniek fotomateriaal beschikbaar.

Tijdens de lezing zal Jean Kreunen dit unieke verhaal met ondersteuning van foto’s en documenten onder uw aandacht brengen. Hij is daar al vanaf zijn 16e levensjaar mee bezig geweest. Na de oorlog heeft Richard Pape zelfs een boek gepubliceerd over deze crash en zijn verdere oorlogsbelevenissen genaamd:”Met hand en tand”.

Jean wist met drie van de acht bemanningsleden contact te leggen de afgelopen jaren en kon zo het hele verhaal vastleggen.

Laat u mee terug nemen naar de tweede wereldoorlog tijdens dit bijna spannende maar ook trieste verhaal over een vliegtuigcrash en haar bemanning maar ook de verzetsmensen die hen hebben geholpen.

Heeft u interesse in één van deze twee lezingen neem dan contact op met Jean Kreunen 06-51524091 of mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Kerkstraat Hengelo Gld. 1080 met tekst