Lezing “De Slag om Arnhem” door Wybo Boersma

Hoewel het nu ruim 65 geleden is dat de militaire operatie Market Garden, waarvan de Slag om Arnhem een onderdeel was, plaats vond staat deze nog steeds volop in de belangstelling.

De aanval van de Geallieerden in september 1944 vanaf de Belgische grens door Nederland naar het hart van het Duitse industriegebied zou de Tweede Wereldoorlog eind 1944 moeten doen beëindigen. Helaas is deze opzet mislukt waardoor het tot mei 1945 duurde voordat ons land geheel bevrijd werd. De heroïsche strijd van de Britse parachutisten om de Rijnbrug bij Arnhem te veroveren vormt één de kernpunten in dit stuk geschiedenis van Nederland. Hoop en vertwijfeling, moed en falen, burgers leiden en militaire operaties, mythe en werkelijkheid zijn nauw verbonden met de strijd in Arnhem en Oosterbeek.

Tijdens de lezing gaat Wybo Boersma, oud-directeur van het Airborne Museum in Oosterbeek en gids van de Internationale Guild of Battlefield Guides nader in op de militaire aspecten van de Slag om Arnhem.

Waarom faalden de Britten, hoe reageerden de Duitsers, wat was de invloed van het Verzet? Wat waren de gevolgen voor de rest van Nederland. Had een geslaagde Operatie Market Garden de Tweede Wereldoorlog met Kerstmis 1944 doen beëindigen?

Het bestuur van het Achterhoeks Museum 1940-1945 hoopt op een grote opkomst.

Donateurs van het Achterhoeks Museum 1940-1945 hebben gratis toegang op vertoon van hun donateurskaart.

Introducés zijn welkom en betalen € 2.50 per persoon.

Partycentrum Langeler  Spalstraat 5 Hengelo Gld.( naast de grote kerk)

0575-461212         Zaal open 19.30 uur

maandag 15 februari 2010.  Aanvang 20.00 uur.