Slotconferentie Erfgoed van de oorlog, de oogst van het programma.

Op een plechtige bijeenkomst op donderdag 16 september 2010 is het programma Erfgoed van de oorlog afgesloten.Alle gerealiseerde projecten zijn uitvoerig in een speciaal boek beschreven. Het eerste exemplaar werd door Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Willem Alexander in ontvangst genomen. Er waren allerlei vertegenwoordigers van organisaties aanwezig die zich dagelijks bezighouden met het behoud van ons erfgoed. U kunt daarbij denken aan de diverse musea, archieven, het Rode Kruis en het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie.

foto-collage-folder_kl
Een collage uit onze eigen collectie

Het fonds is in 2007 ingesteld en heeft de afgelopen jaren talrijke projecten mogelijk gemaakt. Archieven zijn gedigitaliseerd, oude films gerestaureerd, websites gefinancierd, educatieve projecten zijn opgezet en vele andere kleine dingen zijn ontsloten en toegankelijk gemaakt. Een stukje geschiedenis van ons Nederland is veilig gesteld voor de toekomst en de komende generaties. Meerdere internationale sprekers kregen de bühne uit Israel, Duitsland en Amerika. Er was een optreden van Lois Lane en DJ Isis had een clip gemaakt met authentieke oorlogsbeelden en daar haar eigen muziek onder gezet.  We hebben de bijeenkomst als bijzonder interessant ervaren en we hebben leuke contacten kunnen leggen met medewerkers van collega musea.